Hvordan hekle en Rose.

20131204_123659

Begynn med luftmasker slik som vist på bildet. Stram og fortsett med å dra tråden igjennom løkken. Men begynn ett stykke inn på garnet (se bildet) pga du må sy rosen sammen.

20131204_123927

Hekle luftmasker til du synes at det er nok, jo lengre rad med luftmasker jo større blir rosen.

20131204_124016

Begynn så å hekle enkel stavmasker, den første enkle stavmasken hekler du i maske nr 3 i fra kroken. Legg tråden over kroken, før kroken i luftmasken, legg tråden over kroken og dra kroken ut av luftmasken slik at du har 3 løkker på kroken. Legg så tråden over kroken og dra den igjennom de 2 første løkkene på kroken.

20131204_124038

Slik at du har to løkker igjen på kroken, legg tråden over kroken igjen å dra igjennom de 2 siste løkkene.

20131204_124100

Slik er en enkel stavmaske. Hekle så enkel stavmasker videre i hver luftmaske.

20131204_125040

Hekle deretter 5 luftmasker.

20131204_125108

Hopp så over 4 enkle stavmasker (fra forrige omgang) for så å feste luftmaskene. Dvs, hopp over 4 enkle stavmasker, fest så i den 5 stavmasken. Dette er for at det skal bli bladene til rosen. Jeg bruker og variere lengden på luftmaskene slik at bladene ikke blir lik. Når du skal feste luftmaskene til stavmaskene fører du kroken igjennom masken slik som på bildet, legg tråden over og dra den igjennom begge løkkene. (Masken til stavmasken ser ut som to løkker, men i denne sammenheng er de to en maske)

20131204_125244

Fortsett med luftmasker i forskjellige lengder til du kommer til slutten.

20131204_125829

Nå skal du hekle enkle stavmasker i hver bue til buen er full.

20131204_125949

Stavmasken hekler du runt luftmaskene, dvs mellom stavmaskene (fra forrige omgang) og luftmaskene.

20131204_130123

Når du er ferdig med en bue med enkel stavmasker av slutter du slik: Tre kroken under buen (mellom buen og stavmasken), legg tråden over kroken og dra den siste løkken gjennom den første løkken på kroken. Gjør det samme når du begynner på den andre buen.

20131204_133320

Slik er den når du er ferdig med heklingen.

20131205_101251

Begynn og rull opp rosen.

20131205_101347

Når du har fått rosen slik du ønsker, tre den lange tråden i en nål å begynn å sy den sammen. Jeg liker å få den litt flat på undersiden for da er det lettere å sy den fast på ting.

20131205_101634

Rosen er klar til bruk. Man kan bruke en heklet Rose til forskjellige ting. Feks, pynt til klær, gardiner, hårkliper, hår strikk osv

20130210_141126-1

Denne har jeg laget og festet til en hårklipe.

Produsent: Inger-Kristin Hansen Olsen

Tekst/foto: Inger-Kristin Hansen Olsen

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )