Hvordan strikke lester

20131203_114811

Begynn med å legge opp masker. De 2 første maskene lager du som vist på bildet.

20131203_115248-1

Så holder du som vist på bildet for å fortsette å legge opp maske

20131203_114858-1

Før så strikkepinnen igjennom løkken over tommelen…

20131203_114904-1

…så igjennom løkken på pekefingeren, dra tråden fra løkken på pekefingeren…

20131203_114911-1

…igjennom løkken på tommelen og stram. Da har du en maske. Legg opp så mange masker du ønsker.

20131203_120056

Jeg har her 14 masker på hver pinne fordi jeg strikker lester til en mann. Jeg synes at det er lettere å legge opp alle maskene på en pinne så fører jeg dem over slik at det er 14 masker på hver pinne.

Så strikker jeg 2 rette og 2 vrange:

20131203_121241

For å strikke rett, slik som på bildet, fører jeg inn (fra venstre) ene strikkepinnen i en maske. (Bak pinnen med maskene på) Kaster tråden over og drar den igjennom masken og løfter den slik at den delen av masken som sitter på pinnen fra før faller av og masken bare er på den ene pinnen.

20131203_121326

Nå har jeg strikket 2 rette og skal strikke 2 vrange. For å strikke vrang, fører jeg inn (fra Høyre) pinnen i masken (Foran pinnene med masker på) og kaster tråden over og drar den igjennom masken, så løfter jeg den slik at den delen av masken som sitter på pinnen fra før faller av og masken bare er på den ene pinnen.

20131203_120843

Slik blir det etter noen få runder.

20131212_184552-1

Når du har strikket så høy du ønsker at lesten skal være skal du begynne med hælen. Her har jeg strikket 40 omganger.

Hælen

20131212_184624-1

Når du begynner å strikke hælen så skal du bare strikke videre med to pinner. Jeg synes det er lettere å strikke med alle maskene på en pinne istedet for to, men dette er smak å behag.

20131216_173753-1

Å da strikker du rett når du holder slik at utsiden av lesten er i mot deg og…

20131216_173632-1

…vrang når du har inn siden av lesten mot deg. Hvor langt du strikker kommer ann på hvor stor en hæl du skal ha. Her har jeg strikket 14 omganger, men jeg tror 10-12 omganger holder.

20131217_210709-1

Så skal du begynne å fellemasker, da strikker du videre slik som du har strikket hælen til nå, men når det er 9 masker igjen så strikker du 2 masker sammen. En gang på rett og en gang på vranga. Så strikker du til det er 8 masker igjen før du strikker 2 masker sammen, en gang på rett og en gang på vranga. Så 7 så 6 osv  Helt til det er 10 masker igjen på pinnen. Dette er pga buen på hælen og siden 14 masker + 14 masker = 28 masker  OG   28 masker : 3 = 9,3333 Det vil si, fell 9 masker på hver side slik at det er 10 masker igjen.

20131217_215350-1

Hent deretter opp masker fra sidene og del de 10 maskene slik at det blir som på bildet. Prøv å få det slik at det er like mange masker på begge pinnene.

20131218_000605-1

Når du har hentet opp maskene og da skal begynne å strikke første omgang, strikk bare vrangmasker på de 2 pinnene på hælen men rett og vrang på de andre 2 pinnene.

20131219_151242-1

Så på neste omgang skal du felle masker. Ved begynnelsen av hælen, strikk 1 maske før du strikker 2 masker sammen, og ved slutten av hælen, strikk 2 masker sammen når det er 3 masker igjen på pinnen. Neste omgang skal strikkes som vanlig, bare rett masker under foten og rett/vrangmasker over foten.

20131223_202812-1

Fell som beskrevet ovenfor annenhver omgang til det er 14 masker igjen på pinnene. Og strikk deretter så langt som du ønsker, Jeg har strikket til en mann så jeg har strikket 43 omganger fra vrangborden på hælen.

20131223_221307

Når du skal begynne på tåen så strikker du, (første omgang) ved begynnelsen av en pinne, 1 maske så 2 masker sammen og ved slutten av en pinne, strikk til det er 3 masker igjen så strikk 2 sammen. Deretter strikker du en omgang uten å felle, så feller du slik ved begynnelsen av en pinne: strikk maske nr 1, før over maske nr 2, strikk maske nr 3, før så maske nr 2 over maske nr 3. Dette er for at det skal se fint ut. Ved slutten av en pinne: Strikk til det er 3 masker igjen, strikk så 2 masker sammen. Fell slik til der er 3 masker igjen på pinnene, tre da tråden igjennom maskene og fest trådene.

20131223_222439-1

Husk øvelse gjør mester ;o)   Lykke til!  :o)

Produsent: Inger-Kristin Hansen Olsen

Tekst/foto: Inger-Kristin Hansen Olsen

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w