Vuoddaga

Vuoddaga er band som surres rundt skoskaftet. De er ikke vevde band som avve og lissto; de er lådåduvvam, eller flammet på norsk.

gáma ja vuoddaga, berit

Kommager med sennegress og tilhørende vuoddaga. Duodjár: Berit Guvsam

Dette blogginnlegget går ikke detaljert inn på verken de ulike mønstertypene eller selve låhtåm-teknikken. For det vil jeg anbefale å kikke på Harrieth Airas blogginnlegg fra 2013 der lulesamiske vuoddaga var tema. Her finnes korte videosnutter hvor Lill-Tove Pauslen forteller om de ulike mønstertypene og om låhtåm generelt.

Marie Amundsen - vinjoga

Kommag med vuotta (vuoddaga fl.tall). Duodjár: Marie Amundsen

Vuoddaga blir flammet ved hjelp av en låhtåmmuorra. Susanna Knutsen forteller at en god låhtåmmuorra ikke er helt rett, men er litt bøyd på midten

Susanna Knutsen subtsas buorre låhtåmmuorra ij la ållu njuolgga, valla la vehik såddjot gasskon.

Låhtåmmuorra med en  oppsatt flamming

Herrevuoddaga kalles for snjierága og de er tradisjonelt lagt med en rød og blå eller en rød og grønn fargekombinasjon. I dag finner man også andre fargekombinasjoner, men de er alltid flammet som snjierága.

snjierága

Snjierága. Duodjár: Lotte Ekhorn Gælok

Det finnes to typer kvinnevuoddaga. Tsavága er vuoddaga satt sammen av tre deler i forskjellige farger. Elsa Aira skriver i sin bok at tsavága er de mest tradisjonelle kvinnevuoddaga og at de ble spesielt brukt rundt høytider. Susanna Knutsen forteller at på Kjær kalte de slike vuoddaga for gehtjega fordi de hadde så mange gietje, eller ender på norsk. Hun forteller at andre steder, og spesielt inne i  fjorden, ble slike vuoddaga kalt for tsavága, kanskje fordi to av delene er tsavádum akti (den ene delen er festet rundt den andre).

Tsavága

Tsavága. Duodjár: Susanna Knutsen

tsavága sunna2

Tsavága. Den røde og gule delen er tsavádum akti. Duodjár: Susanna Knutsen

I tillegg finnes det ensfargede vuoddaga med ulike mønstre som nok er like vanlige som tsavága i dag. Mønstertypene kalles for suolluga, viŋgoga, belaga og guosaga. Det er også vanlig med slike mønstertråder i tsavága.

Suolluga. Duodjár: Ellinor Solstrøm

Suolluga. Duodjár: Ellinor Solstrøm

suolluga astrid helen gælok

Suolluga. Duodjár: Astrid-Helen Gælok

vinjoga_ sunna

Viŋgoga. Duodjár: Susanna Knutsen

Viŋgoga. Duodjár: Karete Pedersen

Viŋgoga. Duodjár: Karete Pedersen

berit rosa

Viŋgoga. Duodjár: Berit Guvsám

AST guossaga

Guosaga. Duodjár: Anne Silja Turi

Guosaga. Duodjár: Kaja Kalstad

Guosaga. Duodjár: Kaja Kalstad

Belaga suollugij. Duodjár: Inga Mikkelsen

Belaga suollugij. Duodjár: Inga Mikkelsen

tsavága sunná

Tsavága viŋgogij. Duodjár: Susanna Knutsen

Tsavága viŋgogij. Duodjár: Berit Guvsám

Tsavága viŋgogij. Duodjár: Berit Guvsám

Grunnfargen på suolluga, belaga, viŋgoga ja guosaga er tradisjonelt rød, men av bildene ser man at andre farger er like så vanlige i dag. De ulike delene i tsavága er røde, gule, grønne og blå. Bøkerne «Lulesamiske dräkter» og «Band från lulesamiskt område» som er skrevet på svensk side forteller at den røde delen skal være i midten. Den førstnevnte boken sier i tillegg at i Duorbun har det fantes vuoddaga hvor endestyket har vært rød. Susanna Knutsen forteller at på Kjær brukte de ikke gult i gehtjega annet enn som viŋgokmønster.

Også snjierága kan ha mønstertråder som suolluga, viŋgoga, bellaga og guossaga.

snierága-_suollugij

Snjierága suollugij. Duodjár: Karete Pedersen

AST snierága suollugij

Snjierága suollugij. Duodjár: Anne Silja Turi

snjierága vingogij

Snjierága viŋgogij. Duodjár: Eskil Mikkelsen

Snjierága viŋgogij. Duodjár: Karete Pedersen

Snjierága viŋgogij. Duodjár: Karete Pedersen

Snjierága viŋgogij. Duodjár: Berit Guvsam

Snjierága viŋgogij. Duodjár: Berit Guvsam

Vuoddaga festes til kommagen ved hjelp av garttsa, som er et skinnstykke som er sydd fast i den ene enden av vuoddaga. På den andre enden er det en uhtsalåhtå/unnalådusj med dusk.

Garttsa. Duodjár: Berit Guvsám

Garttsa. Duodjár: Berit Guvsám

Unnalådåsj. Duodjár: Sigrid Knutsen

Uhtsalåhtå/unnalådusj. Duodjár: Sigrid Knutsen

Noen kaller den siste smale delen av vuoddaga for unnalådusj, og andre igjen for uhtsalåhtå. Det er uansett snakk om samme sak, nemlig en ‘liten ferdig oppsatt flamming’ eller en liten vuotta på enden av vuoddaga.

Unnalådåsj. Duodjár: Sigrid Knutsen

Unnalådåsj. Duodjár: Sigrid Knutsen

I begynnelsen skrev jeg at vuoddaga er flammet og ikke vevd, men det var ikke helt korrekt. Arbeids- eller hverdagsvuoddaga var ofte vevd, forteller Susanna Knutsen. Slik står det også i Aira, Tuolja og Pirtsi Sandbergs bok. Disse var ensfargede vuoddaga uten mønstertråder og da var det enklere å veve dem enn å flamme dem. Siden disse ble brukt i hverdagen til forskjellige typer arbeid var disse svarte eller brune.

Arbeidsvuoddaga. Duodjár: Susanna Knutsen

Arbeidsvuoddaga. Duodjár: Susanna Knutsen

Kilder:

Aira, Elsa (2000). Ave, bátte ja vuoddaga. Band fra lulesamiskt område.

Aira, Elsa. Tuolja, Karin. Sanberg, Anna-Lisa Pirtsi (1995). Julevsáme gárvo. Lulesamiska dräkter.

Knutsen, Susanna. Informant

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s